fredag 8 maj 2015

Fina fredag =) #odla #blommor #vår #värmland #sweden #filipstad #lesjöfors #inspiration #webshop

Har haft en omväxlande fredag med många klädbyten =)
Var så soligt och fint i morse att jag gav mig den på att det skulle bli en ute dag.
Dock grusades mina planer av att det kom störtskurar lite då och då, en med inslag av hagel.
Fick tillslut ge upp och gå in och fixa med pappersarbete istället.
Men skam den som ger sig, håller hoppet uppe för morgondagen =)

Hann med lite smått och gott ändå, som att så lite frön och plantera om mina Jordärtskockor till en annan låda.
Blev att skörda de som fanns kvar i den gamla lådan också.
Blev mycket mer än jag trodde =)



En hel skål med mumsiga "kockor", får se vad jag ska hitta på med dem,finns ju så mycket gott.
Så här frodiga och fina var de i Augusti förra året.




Jordärtskockan är en nära släkting till Solrosen och får lika fina gula blommor, dock är de mycket mindre.
Rekommenderar verkligen att odla dem, hur lätta som helst.
Bara att plantera några knölar på våren och sedan plocka upp en massa på hösten.
De sköter sig i stort sett själva =)
Det går även att lämna dem ute i marken under vintern och plocka upp när tjälen gått ur.

Trevligt att ha nåt att plocka från köksträdgården när inget annat växer än =)

Håller tummarna för att värmen ska hitta till Värmland då jag har massor med plantor som vill ut.
Alla fönster är överbelamrade och fler nysådda frön är på gång!
Längtar efter att kunna gå ut och plocka ihop en massa gott till middagen..
Snart är vi där =)

Under tiden passar jag på att njuta av vårblomstren.



Härligt med vår =)

Ha en fin kväll och mys ordentligt!

Kram/Tina

Här hittar du min nätbutik!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar