måndag 7 april 2014

Regn och rusk

Vilken dag, regn och rusk och en härlig huvudvärk.
Även optimister måste få lediga dagar ibland=)
Helgen var dock kanon med mycket grävande och städande så nu känns det som jag ligger med både ute och inne.
Ska fortsätta med städningen i butiken för att få ordning på lagerhyllorna så allt nytt som kommer får plats.

Tömde kameran eftersom sambon behövde den denna vecka och hittade lite bilder jag glömt bort från i höstas.
Bland annat fotade jag när jag gjorde en bondomelett av det som gick att hitta i mina då väldigt små odlingar=)
Äggen kommer från en vän som har massor med olika höns, alltid lika kul att få leverans av henne då äggen är allt från stora och bruna till små och nästan gröna.







Blir du sugen på att göra en egen omelett är det bara att ta fram stekpannan, ta ca 6 ägg för en stor panna.
Häll i olja eller smör och ställ plattan på medelvärme, blir det för varmt bränns den snabbt.
Knäck äggen i en skål, blanda i valfria kryddor-blir kanon med örtkryddor, salt och peppar.
Häll i en matsked vatten eller grädde och vispa ihop äggen med en gaffel.
Häll i äggsmeten i den varma pannan.
Ta sedan valfria tillbehör-grönsaker, bacon, korv mm och lägg på äggsmeten.
(Bacon och korv brukar jag steka lite innan äggsmeten hälls i)
Låt den stå och puttra tills den blivit fast men fortfarande är lite krämig på ytan.
Häll gärna lite riven ost över omeletten sedan "viker" du försiktigt över hälften av omeletten på den andra halvan.
Sen är det bara att "hälla" eller "putta" ur omeletten på en tallrik och dela den i portioner.
Är lagom till två riktigt hungriga skogshuggare eller en vanlig familj med lite sallad och bröd till=) 

Ha en skön måndag så syns vi snart igen!

Har förresten inte glömt bort kopp tävlingen, den kommer så fort det blivit ordning på kommentars fältet. 

Kram/Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar