onsdag 9 april 2014

Salladsodling-försök nr 1


I helgen gjorde jag i ordning en liten salladsodling på min inglasade farstu.
Hade sått Ruccola frön som jag trodde var för gamla och tänkte om några gror blir det perfekt i en mindre glasskål.
Dock grodde allihopa och skålen blev överfull, då föddes tanken på en liten salladsodling på farstun.
Där är det plusgrader även nattetid så de klarar sig och kan växa till sig tidigt.
Så här gjorde jag:


Hade sen tidigare en fin korg som de förr packat margarin i, har länge funderat på vad den ska fyllas med förutom filtar .
Så nu gjorde jag slag i saken och la i frigolit i ungefär 2/3 av korgen för att isolera och för att inte behöva lägga i så mycket jord.


Tog sedan tjock plast över frigoliten och en bit upp längs kanterna så jord och vatten inte smiter.
Sen var det dags att fylla på med jord.
Sallad behöver inte speciellt djup jord att växa i så de är perfekta att sätta i såna här planteringar. 


Nu hade jag ju lite ruccola bäbisar som jag planterade men ska du göra nåt liknande själv så är tipset att så dem direkt på plats då de inte är lätta att skola om.


Så himla pilligt att få ner alla småplantor=)
Men förhoppningsvis har jag snart egen ruccola-vardagslyx!

I min trädgård händer det inte så mycket än men några vårtecken hittade jag=)



Inte långt kvar till vårens första rabarberpaj-längtar......



Sist ut idag är mina tappra Crocusar som trotsar kylan.

Ha en skön dag så syns vi snart igen!

Kram/Tina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar