måndag 19 maj 2014

Äntligen värme=)

Nu i helgen passade jag på att skola ut en massa växter som bott inne eftersom det varit så kallt.
Det har varit en riktig djungel i mina fönster och en av köksbänkarna har varit helt full=)
Men vad roligt att se allt som växer!
Något mindre roligt är att jag fått en massa ohyra på flera av plantorna=(
Har behandlat dem med såpvatten och har även lagt ut klistrigt papper som de fastnar på.
Så nu verkar det ha lugnat sig lite, tydligen trivs denna ohyra när det är torrt och den älskar inomhusluft .
Så jag hoppas problemet försvinner av sig självt när de äntligen fått komma ut=)
Fotade en massa innan jag började bära ut så här kommer en bildkavalkad. 


Röd Basilika som inte kunde bestämma sig för en färg så den blev spräcklig=)



Såg att en av mina Aubergin plantor började få blomknoppar, ska bli så spännande att se om det blir några Auberginer tillslut.


Små tomater på G!



Nu börjar min lilla sallads odling likna nåt och bilden nedan är på min första skörd=)
Fånigt att man kan bli så glad för nåt så litet men det är väl det som kallas odlingsglädje!





Blommande gurka=)
Fick nyligen lära mig att man kan äta dem också, så vill man ha fin ätbar dekor på salladen är de perfekta.


Fick en planta "Butternut squash" av en vän som hon planterat av frön hon tog ur en köpt Squash, hon trodde inte det skulle bli nåt.
Men det blev det och min planta är kraftig och fin så jag har höga förhoppningar! 


Såhär ser det ut på min farstu=)
Överfullt är bara förnamnet!
Blev bättre när bönorna och squashen flyttade ut, men tomaterna har verkligen tagit över.


Mina Borlottibönor som jag hittade i skafferiet ska precis börja blomma och börjar bli ganska stora så de fick flytta ut i köksträdgården.


Dessa knubbiga godingar kommer från mitt gamla frö "arkiv" som består av fröer jag köpt i mataffären på rea och de flesta av dem har nu "gått" ut för längesen.
Dock gror det mesta hur bra som helst och så även denna jätte Halloween pumpa.
Planterade ju naturligtvis alla frön eftersom påsen var gammal-inget att spara på tänkte jag=)
Och nu har jag en hel hög med knubbiga plantor som snart vill komma ut, väl ute vill de ha massor av plats och näring så det behövs en ordentlig odlingsbädd för dessa- som just nu inte exixterar=) 
Säger dock som Sickan i Jönssonligan
-Jag har en plan!
Kommer att uppdatera när jag fått ordning på deras bädd.

Nu ska jag packa upp den stora låda som kom innan lunch så får vi se om jag hinner fota lite av det som kommit till imorgon=)

Ha en skön måndag!

Kram/Tina 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar