torsdag 3 september 2015

Äventyr i skogen! #värmland #sverige #lantligt #lingon #skog #vaktlar




Passade på att ta en härlig skogspromenad häromdagen för att kika om lingonen börjar bli färdiga =)
Försöker fylla på så mycket jag kan från skogens skafferi då det är så himla gott med egen blåbärssylt och lingondricka.
Har plockat blåbär i över en månad på hundens och mina promenader.
Några kantareller har vi också stött på, riktig vardagslyx.


Är så lyxigt att ha skogen bakom knuten på huset och den är en fantastisk resurs både för att fylla på skafferiet och själen med vackra intryck och lugn.
Tror man behöver detta lugn då och då i denna stressiga värld vi skapat.



Att strosa omkring bland lingontuvor i solskenet fyller mig med ork och glädje.
Kanske kan vara något för sjukvården att ordinera för slutkörda människor =)


Ljungen blommar så vackert i år, mina bin verkar ha hittat de tuvor som växer nära kupan.
Fick lära mig på biodlarkursen jag gick på i våras att vi i Värmland tydligen har en längre säsong för bina att hitta föda jämfört mot Skåne.
Detta beror på att vi har mycket olika typer av växter som växer längs diken, på vallar och även i skogen(tex blåbär) och Ljungen på sensommaren gör sitt till.
Tyvärr har den intensiva odlingen och användandet av gifter i odling jagat bort mycket av denna flora längre ner i landet.
Efter att de skördat rapsen får de stödmata bina för att de ska klara sig.







Självklart var min lilla hund tvungen att ha med sig favoritbollen ut i skogen, vi fick vända många gånger för att hämta den då glömde ta den med sig när det var annat intressant att sniffa på =)


Pysslade om vaktlarna när vi kom hem och passade på att fota lite.
På bilden ovan ser man Vivan och bilden under Bruno som är en liten tuff tupp.


Tuff på utsidan men mjuk och go mot sina hönor som han pysslar om och skyddar.
Hittade honom även liggandes på ägg några dagar, vet inte om det är normalt men det var roligt att se.
Tyvärr gav han upp detta när det flyttade in några nya hönor, blev väl för mycket att göra med alla tjejer =)

Det var dagens rapport!
Ha en fin kväll så ses vi snart igen!

Kram/Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar