fredag 18 september 2015

Kortgömman! #värmland #sweden #gamlakort #långbansgruvby #historia #gruvdrift

Fredag och funnen kortgömma =)
Så himla kul, hittade en massa bortglömda kort på nära och kära som gått ur tiden för många år sedan.
Många av dem har jag inte träffat men hört många historier om.
Är mäktigt på något vis att se dem där de var just då, ett tvärsnitt ur tiden =)



Jag börjar alltid fundera, hur var det att leva då?
Vad hade de för drömmar och förhoppningar?
Själv sitter jag ju med facit och vet att det gick väl för de flesta, även om vägen stundtals kunde vara krokig.

En annan "resa" i tiden gjorde jag och min sambo i somras.
Nära vårt hem finns en gammal gruva där de gjort i ordning en fin utställning.
Hemmablind som jag är så har jag aldrig varit där tidigare.
Passade därför på nu i somras att ta en tur.



Ett imponerande arbete har lagts ner på att fixa till de gamla byggnaderna och utställningarna.
Här en trappa som leder ner i ett gruvhål.


I dessa lokaler hittade vi en intressant utställning om gruvan =)


Gamla borrkärnor.



I utställningen fanns det massor med mineraler från hela världen utställda.
Verkligen intressant att kika på dem, trodde inte att det fanns så mycket vacker "sten" =)
Man lär sig något nytt varje dag!


Hisschaktet ner till gruvan står fortfarande kvar och på bilden nedan ser man hissarna.



Utflykten blev ett härligt sommarminne att spara till vintern =)
Är du förbi Långban rekommenderar jag varmt att du tar en liten tur.


Ha en fin fredag så ses vi snart igen!

Kram/Tina










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar