måndag 14 september 2015

Sticklingar #odla #värmland #sweden #sticklingar #mynta #basilika #köksträdgård

Är ju en nybörjarodlare och lärde mig i våras ett lätt sätt att få nya fina plantor =)
Sticklingar!
Har ju gjort det med Pelargoner och andra krukväxter tidigare men trodde aldrig att det kunde vara så användbart i köksträdgården.
Nu har jag fyrdubblat mina Myntaplantor och för nån vecka sedan fick jag några nya varianter av en kompis =)

Älskar verkligen Mynta i alla dess former men 
det gäller att inte ge den allt för fria tyglar.
Den tar lätt över hela trädgården om den får fritt spelrum.
Så sätt den där den får bre ut sig ordentligt.

Men nu tillbaka till att ta sticklingar =)
Du tar helt enkelt ett litet skott, sätter antingen i jord direkt eller i vatten tills den fått rötter och sedan i jord.


På bilden ser du en blandning av Myntor, Basilika och Oregano.


Här en Citronbasilika som fått rötter i vattnet.
Denna planteras försiktigt i en liten kruka med jord.



Vattna jorden ordentligt och sätt en plastpåse över plantan och krukan.
Gör några små ventilationshål i påsen och behåll den på ca en vecka.
Detta är för att sticklingen ska få en fin fuktig miljö att rota sig i.

Ibland misslyckas man med sticklingar men oftast går det väldigt bra.


Här en fin knubbig planta av Chokladmynta som jag drivit upp från en stickling =)

Det var dagens rapport från mig!
Ha en riktigt fin måndag så ses vi snart igen =)

Kram/Tina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar