tisdag 8 september 2015

Köksträdgården i september #värmland #trädgård #sweden #webshop #inredning

Vilken härlig dag vi haft i Värmland!
Vackert höstväder och lagom temperatur =)
Hann fixa mycket smått och gott utomhus, sen blev det en tur till skogen för att plocka blåbär.
Känner mig riktigt nöjd med dagen =)


Blev som vanligt en tur i köksträdgården för att plocka lite lunchgrönt, idag fick även kameran följa med på en tur =)


Hade höga förväntningar på detta års odlande men tyvärr blev det inte alls som jag tänkt mig, då sommaren blev allt för kall.
Som tur var blev större delen av augusti varm och det mesta kom igång.
Till och med mina Kronärtskockor tog sig.
Blir inte mycket att äta då jag bara fått en stor kocka, men de är vackra att se på =)
Ska försöka övervintra dem och om det lyckas borde jag få en fin skörd nästa år.
Gäller att ha tålamod när man odlar.


Kikade ner i Jordgubbslådan och hittade dessa.
Håller tummarna att de ska hinna mogna innan det blir för kallt.
Känns lyxigt med egna Jordgubbar i september =)


Den lila Brysselkålen växer på, sakta men säkert.
De små "kulorna" i bladvecken, är det som ska bli de små Brysselkålshuvud man äter.
Tror inte de hinner färdigt innan vintern då jag satte dem för sent i våras, men ibland har man tur.


Squashen växer otroligt mycket och jag kan plocka minst en frukt varje dag.
Äter så mycket jag kan, men nu ska jag börja frysa ner då mina recept börjar ta slut.
Har provat alla möjliga varianter och jag måste säga att favoriten är i sallad med vinegrett och Citronbasilika.
Hur gott som helst!!
För dig som funderar på att börja odla vill jag rekommendera denna härliga växt.
Den är otroligt lättskött, det enda man måste se till är att den får mycket värme och näring.
Man får skydda den med fiberväv eller liknande, på vår och höst så den inte fryser.


Nästa tips är Kål av alla de slag!
Detta är en Grönkål som kallas Svartkål, då den har mörka blad.
Hade en väldig tur hela sommaren då Kålmalen inte hittat mina plantor, men tyvärr kom de små rackarna med värmen.
Därför är det hål lite här och var i bladen, det gör ingenting då de fortfarande är går att äta.
Men blir de för många äter de upp allt, så jag går och plockar små gröna larver så fort jag kommer åt.
Ger dem till vaktlarna, så de ändå gör lite nytta.


I det enkla bor det vackra!
Har inte så mycket som blommar i trädgården längre och därför lyser dessa oansenliga Rädisblommor verkligen upp.
Sparade några rädisor för att se om jag kunde få lite frö till nästa år.
Nu blommar de för fullt och stora frökapslar täcker plantorna.
Himla kul att få "egna" frön =)


Älskar verkligen att hamstra inför vintern och nu har jag äntligen lyckats med min oregano.
Har redan klippt den två gånger under sommaren och snart blir det en tredje, så jag har förråd till nästa sommar.
Egna kryddor smakar bättre och hela sommaren kan man använda dem färska.
Ska du odla bara en sak så är det din favoritkrydda.
Funkar hur bra som helst i en kruka men det kan vara svårt att övervintra den där.
I backen klarar de sig i stort sett själva.


Sist ut är min stora överraskning för i år
-Broccoli!
Blandade ihop mina småplantor i våras och trodde all Broccoli dukat under, dock visade det sig att det var Blomkålen som dukat under.
Detta gjorde mig ingenting då jag tycker Broccoli är godare =)
Ibland ska man ha tur.

Nu är det dags att natta hårbollarna!
Ha en fin kväll så ses vi snart igen!

Kram/Tina

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar