fredag 10 januari 2014

Fredagsmys!




Nu kommer vintern till värmland och då passar jag på att städa ut julen=)

Eftersom jag har haft fullt upp i december med butiksarbete dygnet runt, så hann jag inte pynta så mycket.
Men det är ändå skönt att fixa lite och mysa till det på fredagen.
Först fick min dörrkrans en liten piffning med vita rosor och några julrosblommor i tyg.


Julstjärnorna fick hamna på komposten och istället fick några knubbiga flerblommande hyacinter flytta in.



Kapade av en amaryllis och matchade den med några fina glasburkar som ska fyllas med gott.



Pysslar även med mina små odlingar som avlöser varandra.

Eftersom jag gillar sallad och andra grönsaker till maten så letar jag alltid bra tips på grödor man kan odla själv hemma på vintern.
Nyligen fick jag lära mig att man kan spara "toppen" på rödbetor och plantera dem i vanlig planteringsjord så börjar blasten växa när man vattnat dem några dagar.
  
När blasten har blivit ca dubbelt så stor som på bilden är det bara att plocka och njuta.


Måste även visa min favorit krukväxt just nu.
Nämligen en citronplanta som fick fnatt när jag plockade in det från vår inglasade farstu några veckor innan jul.
Den började sätta knopp och blommade lagom till jul.
För dig som inte känt citronbloms doft har verkligen missat nåt då det är helt underbart.



Min lilla hund Hilding funderar över varför jag sitter och knappar på datorn istället för att leka med honom=)
Så det är bäst att jag gör honom till viljes.

Hoppas du får en härlig fredagskväll!
Kram/Tina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar