söndag 19 januari 2014

Mysteriet med mjölkkartongerna

De har blivit fler och fler på köksbänken och sambon som fått stå för mjölkdrickandet har funderat på vad de ska användas till=)






Men idag blev mysteriet uppklarat då det äntligen var dags att plantera några frön.
Så jag började klippa upp paketen med en sax.



Sedan var det bara att fylla på dem med egengjorda papperskrukor fyllda med såjord.

Petade ner några utvalda frön, vattnade och ställde dem i fönstret.

Har nu lagt ett lager med tunn plast som jag gjort små hål i för att få bra cirkulation under plasten.

Katten Murre tyckte att min placering av mjölkpaketen var väldigt märklig då jag ju borde insett att det var hans spaningsplats=)



Dessa mjölkkartongkrukor kan användas till mycket rolig odling på fönsterbrädan.
Nu är det perfekt att odla solrosfrön och ärtor för att få nyttiga skott till salladen.
Du kan använda vanliga gula ärtor från matbutiken och solrosfrön med skal är de man kan odla så det är bara att kika bland fågelfröna;)

Bara att fylla på med jord(brukar själv använda planteringsjord till detta då den har mer näring än såjorden).
Lägg på frön eller ärtor och strö över ett tunt lager med jord och sedan är det bara att vattna.
Placera tunn plast med hål över "odlingen" i några dagar tills de grott.
Då är det bara att plocka av plasten och vattna dem försiktigt varje dag.
Börja skörda solrosskotten när de är några cm och ärtskotten vid ca 5cm.
Bara att skörda och njuta av egenodlat mitt i vintern.
Superkul och enkelt projekt även för barnen=)

Lycka till med odlandet!
Kram/Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar