fredag 17 april 2015

Fredagsmys!!! #värmland #sweden #fredagsmys #blommor #vår #recept #godis #webshop

Nu är det dags för fredagsmys igen =) 
fixade nyttigt godis igår och maten står i ugnen!

Tog med mig några avblåsta Crocusar in, det var en utmaning att hitta en liten vas som passade så min mini mjölkkanna fick rycka in =)

Måste tipsa om det nyttiga godiset jag provade att göra igår.
Naturligt syrliga & sega remmar av Röda vinbär.
Har börjat rensa frysen och hittade då en bortglömd påse med vinbär.
Funderade mycket på vad de skulle få bli och till slut hittade jag detta recept på
 ICA´s hemsida följ bara länken så kommer du dit-Sega remmar!

Lite snabbt om hur man gör.
Först ska man koka upp bären och honung försiktigt sen mixade man dem.
För att bli av med skal och kärnor hälls smeten i en sil sen pressar man ur vätskan ner i en skål.
 






Sen häller man upp smeten på en eller flera plåtar(gjorde en större sats än receptet och fick ta två formar)
OBS! Har du ej teflonform måste du ha bakplåtspapper under smeten.

Ca två millimeter tjockt lager blir perfekt, ugnen ska vara på ca 100 grader.
Körde varmluftsfunktionen och valde därför att ta 90 grader så det inte skulle bli bränt.




När smeten blivit fast är det bara att ta ut den ur ugnen och låta den svalna. 
Sen är det bara att klippa eller skära lagom stora remmar.
Vill man söta dem lite extra kan man hälla över lite strösocker.

Nu är det bara att äta och njuta!
Vilket jag gör just nu=)
De är perfekt sura och sega och jag har nog aldrig känt mig så nyttig när jag ätit godis.

Skrev receptet nedan ifall det skulle försvinna från ICA´s sida men kika gärna in där med då det även finns ett recept på äppelremmar =)

Ha en fin kväll så ses vi snart igen!
Kram/Tina




Recept Vinbärsremmar (ica.se)

Sätt ugnen på 100 grader
Blanda vinbär, hallon och honung i en kastrull.
Koka upp och låt koka till ett mos, ca 5 minuter.Ta från värmen.
Mixa vinbärsmoset slätt med stavmixer.Sila genom en finmaskig sil.Bred ut till en ca 2mm tjock platta på bakplåtsklädd plåt.Ställ i mitten av ugnen och låt torka 2-3 timmar.
Strö ev på socker eller kokos.
Skär tunna remmar.

Ingredienser:
225 g röda vinbär
50 g hallon 
2 msk honung
ev kokos eller socker till garnering.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar