söndag 16 mars 2014

Grönt är skönt!

 Hej!
 Vilken skön helg jag haft=) Sol och hemmapyssel, det kan inte bli bättre!
Igår hade jag roligt besök som kom med gofika, sedan var det fullt upp med städning och bokföring-inte så spännande men nödvändigt.
Idag blev det mer blomsterpyssel då det var hög tid att plantera om lite sådder som växt iväg.
Den första bilden är på mina ärtskott som jag "skördar" av då och då, dessa har jag säkert klippt av tre gånger.
Gott att ha i sallad eller på mackor och otroligt lättodlat.
Bara att lägga gula ärtor från mataffären på vanlig planteringsjord och vattna.
Efter några dagar kommer de börja växa sen är det bara att klippa av skott när de blivit ca 10cm. 
Vill du skörda fler gånger från samma sådd är det viktigt att inte klippa av skotten för mycket, ca 5 cm är lagom.


Här är en liten tomatplanta som fått ny kruka=) Hoppas jag lyckas hålla den vid liv så den får ge massor av tomater i sommar. Är ju nybörjare på tomatodling så det är spännande att se vad det blir.


Köpte med mig en kraftig fin planta Mynta som ska få bo tillsammans med en Rosmarin, är så gott med färska kryddor och varje vår får min blomsterleverantör in stora fina plantor av Timjan, Rosmarin, Mynta och Oregano.
Då passar jag på att ta hem dem till butiken då de är bland det bästa vårtecken man kan ha på fönsterbrädan.
Just nu finns alla de sorter jag skrev om i butiken för 49 kr/st.




Kryddor är lättodlade ute i både kruka och planterade i rabatt, inomhus får man passa på vattningen och ställa dem ljust.
De vill ha en jämn fuktighet i jorden men inte stå blöta, näring ges ca en gång i månaden(tänk på att använda en näring som är för ätbara växter).


Gjorde lite fint på vår inglasade farstu där vårliljorna slagit ut.





Ha en skön kväll så ses vi snart igen!
Kram/Tina

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar