onsdag 3 september 2014

Köksträdgården i september

Nu börjar köksträdgården att gå i vila men ännu finns det saker att knapra på=)
Har även planterar nya frön som inte är så köldkänsliga.
Känns himla kul att kunna förlänga odlingssäsongen en stund.
Här i norra Värmland börjar höstkylan komma på nätterna och i veckan var det nån natt med bara ett par plusgrader.
Får därför pyssla om och täcka pumpor och squash ordentligt så de hinner mogna.
På bilden under ser du mina Halloween pumpor jag planterade i våras. 
Då var de något mindre än idag=) 




Så här små var de när jag planterade ut dem=)
Otroligt vilken växtkraft!



Dessa små blad är en gul mangold som jag sådde i slutet av juni, har aldrig ätit mangold men de ska tydligen funka att använda som spenat och när de är små i sallad.
Ser fram emot första smakprovet!


Här är en rödbeta på väg upp.



En av mina jordgubbsplantor förstår inte att hösten är här och fortsätter blomma och det blir nån jordgubbe varje dag=)



Ibland kommer det annat än bladlöss och hälsar på i trädgården=)



Bönorna blommar på, tyvärr har jag inte fått några bönor än men jag tror det hinner bli några färdiga=)
Blev en sen sådd av dessa då första omgången jag sådde tyvärr förolyckades.
Så kan det gå ibland och nästa år blir det att sätta dubbelt för att vara på den säkra sidan.


Experiment på gång! 
Sådde denna lila brysselkål i slutet av juni och den hade ingen lätt start.Var massor med Kålmal som lyckades ta sig in till småplantorna och åt upp nästan allihop.
Några plantor hade jag på ett annat ställe så de klarade sig som tur var.
  
Ville ha något fint i köksträdgården som kunde stå långt in på vintern och det ska tydligen dessa klara.
Tyvärr tror jag inte det blir så mycket att äta på då de blev sådda allt för sent, men blir det en varm höst så kan jag ha tur.



Grönkål!!!!
Trodde inte det skulle bli nåt av dessa då Kålmalen kalasat ordentligt på dem.
Men jag plockade av alla små larver och satte plantorna i ett litet "tält" av fiberväv för att hålla malen ute.

Nu är de snart skördeklara=)
Ska bli så spännande att provsmaka.
Har läst på om Grönkål och de ska tydligen bli extra goda om man använder dem efter frosten kommit.
Roligt att ha lite grönt att knapra på även när det andra i köksträdgården har vissnat.

Det var septembers rapport från köksträdgården=)

Ha en riktigt skön dag så hörs vi snart igen!

Kram/Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar