onsdag 11 februari 2015

Drömmar om vår =)



Städade pyssellådan och hittade mina fina "violägg", passade på att köpa några i min fysiska butik när jag hade dem för några år sedan=)
Så vackra i sin enkelhet, brukar låta dem ligga framme hela våren på ljusfat i planteringar m.m.

I det enkla bor det vackra, saker behöver inte göras så himla komplicerade=)
När jag gick floristutbildningen hade jag en helt underbar lärare som sa några saker jag därefter ofta reflekterat över.


"Less is more"



Kan låta himla enkelt men kan vara fantastiskt svårt att få till i tex inredning, då det är så himla lätt att överdekorera. 
Vilket ofta ger ett rörigt intryck.

Det kan ha sin charm det med, tex Kitch kan vara otroligt effektfullt.
Dock jobbar man där mer med helheten än att enskilda vackra saker ska få synas.
Gäller att vara otroligt konsekvent för att få ett bra resultat.


"Har du vackert omkring dig gör du vackra saker" 

Detta stämmer så himla mycket, har ju i många år jobbat med att producera buketter, blomsterdekorationer, presenter m.m. och har jag rörigt omkring mig blir det aldrig lika bra.
Är periodvis ganska stökigt bakom kulisserna i en blomsterbutik då det är mycket saker som händer under en dag.
Nya blommor kommer och ska fixas till, man plockar bort blad och skär nya snitt på stjälken.
Planteringar fixas, massor av jord-överallt=)
Vatten stänker när man diskar vaser, varor packas upp och lämnar kartonger och plast.

Det blir då ganska svårt att hålla ordning om man inte jobbar med det hela tiden.
Därför brukar det första en praktikant får ta för sig vara att sopa golv och diska=)
Inte så kul kanske men fantastiskt viktigt!

Blev en liten inblick bakom kulisserna i en blomsterbutik idag, dock kan detta tankesätt användas även hemma.

Dock tror jag vi generellt har lite höga förväntningar på vad vi ska hinna göra hemma.
Många strävar efter "katalog" hem där det alltid är perfekt städat och de senaste design grejorna står uppradade.
De flesta hem ser inte ut så och man måste tillåta sig att ha det lite stökigt ibland, dammkamelerna bor kvar under soffan och världen går inte under för det=)

Brukar tipsa mina kunder om att skapa någon plats i hemmet där de kan ha en lugn fristad.
Tex att alltid ha rent och fint på rumsbordet så det bara är att slå sig ner och ta en kopp te mellan jobb, dagis hämtning och matlagning.

Man måste helt enkelt släppa prestigen och låta livet ha sin gång=)
Svårare sagt än gjort!
Jobbar själv med det varje dag!
Är en fantastisk känsla och jag
vill dela med mig till andra att ta chansen, lev livet nu!

Skratta,njut, lev och gör något du älskar minst en gång om dagen=)
Det är du värd!!!!

Stoor kraaam från mig till dig!

//Tina




   



2 kommentarer:

  1. Underbart peppande och inspirerande inlägg! :) Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack Helene! Härligt att du blev peppad :-D och himla kul att du lämnade en kommentar! Kram ♡

    SvaraRadera