tisdag 14 oktober 2014

Oliver och pumpor

Hej hopp!
Idag var det en kall morgon i Värmland, bara fem plus.
Hu, inte min grej med kyla=)
Drömde inatt att det skulle snöa, har inga vinterdäck än så det skulle inte förvåna mig om det kommer snö ;)

Håller på och fotar julgrejor till nätbutiken så det kanske också gör sitt.

Idag tänkte jag visa bilder på två "saker" jag skördat hemma.



Först ut är mina gulliga oliver.
Blev inte så många, men ändå =)

Hittade en instruktion på hur man lägger in dem någonstans på nätet för längesedan.

"1. Plocka oliverna när ca 3/4 av oliven har mörknat och den andra delen fortfarande är grön. Oliven får inte vara helt mogen, då fäller (enligt uppgift när jag frågade varför) en del fett ut ur oliven och det vill man inte.
2. Skär ett litet men djupt kryss i änden av oliven där stjälken suttit med en vass kniv. 
3. Lägg oliverna i kallt vatten. Låt dem ligga i 10 dagar och byt vatten varje dag.
4. Gör en lag av 1 del salt och 10 delar vatten. Rör tills saltet löst sig och låt oliverna ligga där i 5 dagar. Rör om lite då och då.
5. Skölj oliverna. Gör en lag av 1/3 vitvinsvinäger och 2/3 vatten och låt oliverna ligga där i 2 dagar.
6. Nu är olivernas bitterhet borta och det är dags att lägga in dem. 
7. Lägg in oliverna på burkar tillsammans med skivad vitlök och kvistar av timjan och/eller lite rosmarin. Man kan förstås använda andra örtkryddor eller annat som t.ex. hel torkad eller krossad chili. Fyll upp med olivolja och en anings vinäger.
8. Låt stå på mörk plats tills nästa år, eller åtminstone några månader innan de äts.
9. Ät och njut! Bjud bara dina allra godaste vänner på denna delikatess."

( plockade mina oliver lite sent, men jag testar ändå att lägga in dem)


Sen är det Mr. Pumpa som fått flytta in i värmen för att mogna färdigt=)
Den blir gulare och gulare för varje dag och nu är den snart färdig.
Hoppas han är god!

Ett litet tips till dig som bor i eller i närheten av Filipstad är att handla grönsaker av Greeks.
De är ekologiska och väldigt goda=)

Passade på att köpa på mig en massa när jag träffade på dem på matmarknaden i Kristinehamn, för några veckor sedan.
Ska köpa mer smått och gott snart igen för att fylla på förrådet.
Fick väldigt dåligt med rotgrönsaker från köksträdgården att lagra, de jag fick knaprades upp direkt=)
Så det är perfekt att kunna handla av dem nu till vintern.

Bilden nedan är på en plåt med grönsaker från dem, som är på väg in i ugnen.
Blev positivt överraskad när jag skar upp de första rödbetorna och märkte att det var polkabetor.
De smakar som rödbetor men är röda och vita, hur fina som helst.


Ha en skön dag!

Kram/Tina

(ps, såg att gårdagens inlägg blev publicerat idag, därför blir det två inlägg idag)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar