onsdag 4 mars 2015

Groddar och grönt! #grodda #nyttig mat #lantligt #sweden #värmland #webbshop

Hej!
Fortfarande förkyld men det går åt rätt håll!
Håller på och kurerar mig med c-vitamin, honung, mycket vatten, vitlök osv.
Något som även skyndar på tillfrisknandet, är nyttig och lättsmält mat för att ge kroppen en god chans för bättring.
Till denna kost är det verkligen kanon att fylla på med groddar, de innehåller massor med nyttigheter =)

Hur gör man för att grodda då ?

I dagens tips använder jag Mungo bönor som blivit en favorit i mitt hushåll.
I alla fall hos mig, sambon tycker de är rätt skumma men tvingar i sig en mini portion då och då under protest=) 
Man kan ju inte gilla allt.




Dessa lägger jag i en glasburk och fyller på med vatten.
De ökar sin volym ca 6-7 ggr så se till att burken är tillräckligt stor.
Brukar göra på ca 0,5 dl bönor till en glasburk som rymmer minst 5 dl.
Låt dem stå i vatten över natten och häll sedan av vattnet på morgonen.
Nu har de aktiverats och börjar snart att visa sina groddar.
Tar ca tre dagar att få dem ätfärdiga.
Under dessa dagar sköljer man groddarna morgon/kväll för att de inte ska torka.
När de groddat tillräckligt är det bara att börja äta.
Nu kan de även förvaras i kylskåpet där de brukar hålla sig fina i flera dagar.


Så passa på att grodda lite i vår=)

Nu ska jag slappa en stund framför en film sen blir det sängen!
Hoppas du också får en skön kväll=)


Kram/Tina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar