fredag 6 mars 2015

Välkommen fina fredag! #sweden #värmland #lantligt #inspiration #fönsterodling #webbshop

Precis som rubriken antyder, är jag så glad över att det är fredag idag!
Vet egentligen inte riktigt varför men skönt är det=)
Ska njuta i fulla drag!

Tyvärr blev jag lite sämre igen men eftersom inget är planerat tar jag dagen i min egen takt.
Eventuellt dyker det upp en leverans från Danska  Ib Laursen under dagen men jag tror att den kommer på måndag.
Får se helt enkelt=)

Vad händer annars då?
Jo idag tänkte jag visa min lilla fönsterodling.
Brukar odla skott av solros och ärtor på våren som tillskott på salladen eller mackan.
Hur enkelt som helst och gott.
Kan även vara en rolig sysselsättning för barn som får se de fina fröna växa till sig.
Brukar ta ca två veckor att få ätfärdiga skott så det går ganska snabbt=)



För att få dem att gro snabbt brukar jag lägga fröna i ett glas med vatten under natten sen lägger jag dem på ett ganska tunt lager fuktad jord(ca 1 cm) på morgonen.
Sätter plastfilm över och gör några hål i den så luften kommer in.
Låter den sitta på några dagar och vattnar vid behov.
Sedan när plasten är borttagen kan man ge dem en liten dos vatten varannan till var tredje dag. 
Är de torra så är det bara att vattna helt enkelt.


Använder vanliga solrosfrön(fågelfrö) och gula torkade ärtor(ekologiska) som man kan köpa i mataffären till dessa sådder.


Nu ska jag ge mig ut i solen en stund!

Ha en riktigt fin fredag så ses vi snart igen!

Kram/Tina






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar