torsdag 29 januari 2015

Tulpaner och Greengate

Hej! 
Vilken mysdag jag har, världens snöoväder ute men inne en varm brasa, tända ljus och en snozig hund som bara vill ligga i mitt knä.
En perfekt dag att jobba på med sånt som halkat efter på skrivbordet.
Betala tråkiga räkningar, kolla över beställda varor skriva fakturor,fixa och kolla över framtida beställningar m.m.


Stooora snöflingor=)

Har även passat på och pyssla lite!
Kunde inte låta bli när jag var och handlade, det stod en bukett tulpaner och sa-Köp mig, köp mig.
Sagt och gjort, den fick följa med hem och vilken tur!
Den lyser nu upp mitt hem med härliga vårfärger och jag blir glad varje gång jag tittar på den=)
Tycker Tulpaner är smågodis för själen!

Men jag ville ju inte bara sätta de i en vas utan hitta på nåt nytt istället.
Så en av de nya fina plåtburkarna från Greengate fick rycka ut!
Eftersom burken inte är vattentät så fick  jag ställa i en "inner" vas.


Det kommer nya rön hela tiden angående hur man ska sköta sina tulpaner och det senaste är att de ska ha mycket kallt vatten i vasen.
Förr sa de att man skulle ha lite vatten i vasen så de inte växer så mycket.
Dock dricker en bukett vissa dagar flera dl vatten, så det är hemskt opraktiskt att behöva fylla på hela tiden, sen växer de hur man än gör=)
Det är dock väldigt viktigt att ta kallt vatten till dem då de annars växer extra fort.


Visste du att de flesta tulpaner du hittar i handeln är odlade i Sverige!
Det är otroligt klimatsmart, då vi även är bland de länder som köper mest tulpaner per person/år.
Tror det beror på vår långa vinter och längtan till våren=)
Normalt kommer de flesta snittblommor vi köper från Holland där det odlas och förmedlas extrema mängder varje vecka.
Så det känns extra roligt att fortfarande kunna köpa Svenskodlat då vi nästan inte har några snittbloms odlare kvar.


För att få längre hållbarhet på dina tulpaner måste du redan i butiken kika på dem så de har "krispiga" blad och är styva i stjälken, blommorna ska vara knoppiga. 
När du kommer hem med buketten skär du av stjälkarna och  låter den stå och dra en stund  i vatten med plasten kvar för att de ska bli raka och fina.
Kolla så att vasen är ren då eventuella bakterier i botten påverkar blommorna negativt.
Byt vatten och diska vasen varannan dag, samtidigt som du gör detta skär du av stjälkarna igen.

Överkurs är att ställa buketten svalt på nätterna, inget måste men gör mycket för livslängden.






Hoppas du har nytta av mina tips och passar på att köpa lite Svenska tulpaner inom en snar framtid=)

Såg att Mikaela på Hjärterum i Filipstad har ett fin fint erbjudande på snitt tulpaner denna vecka, så bor du nära tycker jag du ska kika förbi henne!
3 buntar(10 st tulpaner/bunt)för endast 99 kr
En bunt-39 kr


Ha en fin kväll så hörs vi imorgon igen!

Kraam/Tina

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/11563609/?claim=yxu47q7852e">Follow my blog with Bloglovin</a>











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar